Så behandlar Vård- och omsorgsförvaltningnen dina personuppgifter
Vård- och omsorgsförvaltningen behandlar personuppgifter för att kunna erbjuda hjälp till kommuninvånare i frågor som rör omsorg om äldre och personer med funktionsnedsättningar. Det kan handla om särskilda boenden (äldreboende), hemtjänst, hemsjukvård, gruppboende, personlig assistans, daglig verksamhet, kontaktperson, korttidsboende, korttidstillsyn med mera.
Vi behandlar följande uppgifter
- Person- och kontaktinformation (till exempel namn, personnummer, födelsedatum, adress, telefon, telefon till arbete, e-post till arbete och privat)
- Specialkost.
- Hälsoinformation.
- Uppgifter om eventuellt behov av särskilt stöd.
- Kontaktuppgifter för närstående (namn, telefon, e-post).
Känsliga personuppgifter
Vård-och omsorgsförvaltningen behandlar personuppgifter som anses vara känsliga. Dina personuppgifter lyder under sekretess hos oss. Det innebär att enbart verksamhetens nämnd och personal hos Vård-och omsorgsförvaltningen har tillgång till den information och de personuppgifter som hanteras inom denna verksamhet. Behandling av känsliga personuppgifter kräver särskilda behörigheter och har begränsat tillgång bland personalen.
Personuppgifterna sparas så länge som vi har behov av dem enligt lag och arkivbestämmelser.
Varför behandlar vi personuppgifter?
- Handlägga ansökningar rörande hemtjänst, hemsjukvård, LSS insatser och särskild boende.
- Handlägga avvikelser, händelseanalyser och klagomål från hälso- och sjukvård.
- Utreda orosanmälningar.
- Utreda och handlägga behov av insatser som är patientanpassad.
- Tillhandahålla diverse insatser inom hälso- och sjukvården efter behov såsom omvårdnad, hjälp med läkemedelshantering, tandvård, fotvård, rehab, måltider, osv.
- Tillgodose god vård i livets slutskede och palliativ vård.
- Tillhandahålla stöd från demenscentrum.
- Kontakta anhöriga vid kris och nödsituation.
Rättslig grund
Varje behandling av personuppgifter kräver stöd i lagen. Vi behandlar endast personuppgifter i den utsträckning det är nödvändigt för att fullgöra vårt uppdrag och som en del av vår myndighetsutövning.
I huvudsak sker personuppgiftsbehandlingen på Vård-och omsorgsförvaltningen med antingen rättslig förpliktelse, myndighetsutövning eller allmänt intresse som grund.